Test: Bianchi Impulso E-Road - handmade cestná električka

Test: Bianchi Impulso E-Road - handmade cestná električka

4 komentáre

Henry33 31.07.2018 54 fotografií

Všetci obdivujeme taliansky dizajn. Čo však technika? Nedajbože elektrika? Poďte sa so mnou pozrieť, ako jazdí cestný elektrobicykel v podaní talianskej trikolóry.

 

Handmade in Italy


Ručná práca je v dnešnom modernom svete, kde majú všetko pod palcom roboty, stále viac a viac žiadaná. Tento bicykel je vyrobený ručne v Taliansku a celkovo je veľmi vkusne osadený s dôrazom na pôvod. Pri pohľade na motor a nápis Polini mierim rovno na google a hľadám, čo to vlastne je a prečo tu nie je overená klasika od Shimano alebo Bosch. Dozvedám sa, že ide o taliansku rodinnú firmu z roku 1945, ktorá sa spočiatku orientovala na výrobu bicyklov, a tak pomáhala Taliansku postaviť sa na nohy po vojne. Neskôr sa preorientovali na výrobu dielov pre skútre a teraz sa zameriavajú aj na výrobu elektromotorov.

Viac o motore si povieme neskôr a poďme sa pozrieť, čo ešte tento bicykel ponúka. Fulcrum kolesá, sedlo Fizik, rôzne komponenty FSA, Reparto Corse a plášte Vittoria. Všetko komponenty, ktoré robia z tohto bicykla niečo iné a človeku, čo má rád Taliansko, srdcu blízke. Jediné, čo to trošku kazí, sú komponenty Shimano a určite viac by sa tu hodili tie od značky Campagnolo. No nič, to už my nezmeníme, a tak aspoň ja píšem článok na dovolenke v Taliansku .



Diskrétny dizajn


Hneď prvý pohľad vám nemusí prezradiť, že sa jedná o elektrobicykel. Batéria je integrovaná do spodnej rámovej trubky a z určitého pohľadu je aj motor zakrytý prevodníkmi s 50 zubami. Taktiež ovládací panel je decentný a nie veľmi výrazný. Páči sa mi táto nová vlna integrovaných batérií. Nie, žeby som sa chcel skrývať alebo sa hanbím jazdiť na elektrobicykli - to veru nie. Bicykel samotný je na oko krajší, ako keď tam má hrb ako ťava. Vytvára sa tým tiež miesto na fľašu, nakoľko Camelbak na ceste sa veľmi neujal . Naviac, košík na tomto bicykli sa dá posúvať po batérii hore-dole, a tak sa prispôsobiť vašim požiadavkám. Celý je v decentnej čiernej farbe so sivými celeste detailami a zbytočne nepúta pozornosť.



Rám a výbava


Ako som už na začiatku spomínal, rám je ručne vyrobený v Taliansku z hliníkovej zliatiny a pre väčší komfort je už asi štandard, že vidlica je karbónová. Samozrejmosťou je taktiež uchytenie bŕzd flat mount a pevné osky vpredu aj vzadu. Celý pohon si na starosť zobralo Shimano, a to konkrétne sadou Ultegra, ktorá radí bez zaváhania a aj pri plnej záťaži dokáže plynulo posúvať reťaz. Oproti sériovej výbave boli na tomto exemplári použité plášte Kenda Flintridge Sport v šírke úctyhodných 40, čo sa mi sprvu zdalo ako enormné číslo aj na gravel bicykel. Po teste však môžem povedať, že nič lepšie som si ani nemohol priať. Komfort a grip, ktorý ponúkajú, je hodný aj zvýšeného valivého odporu, ktorý mi pri elektrobicykli samozrejme až tak nevadí.



Srdcom elektrobicykla je predsa motor


Základom každého dobrého elektrobicykla je samozrejme motor a batéria, čo by nebolo nič nezvyčajné, avšak na rozdiel od drvivej väčšiny bicyklov, má tento predsa len niečo iné a nezvyčajné. Už som vám to síce prezradil v úvode, ale aj tak ma to vie stále nadchnúť a pri pohľade na motor Polini E-P3 ma ešte teraz hreje pri srdci. Ten dokáže vyprodukovať až 250 W stáleho a až 500 W krátkodobého výkonu. Samozrejme, výkon sám o sebe nie je veľmi dobrý ukazovateľ a viac ma pri motore zaujíma jeho sila, čo je v prípade tohto talianskeho krásavca celých 70 Nm. Celý motor váži 2,85 kg, čo je veľmi pekná hodnota, keď uvážime, že Bosch Performance Cx váži cez 4 kg.

Integrovaná batéria v spodnej rámovej trubke má kapacitu 500 Wh a opäť musím vyzdvihnúť hmotnosť iba 2,5 kg. Neviem, ako sa to tým Talianom podarilo, ale toto sú veľmi pekné čísla a aj výsledná hmotnosť celého bicykla vôbec nie je zlá. Už pri prvej manipulácií som vedel, že to bude ďaleko lepšie ako bežné elektrobicykle, ktoré som doteraz jazdil a váha len potvrdila moje tušenie...“baťovskou” hodnotou 16,99 kg.



Prirodzene, ako každý moderný motor pre elektrobicykle, aj tento je vybavený až troma senzormi, a to konkrétne rýchlosti, sily a frekvencie šliapania. Tie pomáhajú motoru kontrolovať a dávkovať silu tak, aby vás zbytočne netrhal a nedajbože vám neušiel spod zadku pri jemnom zošliapnutí pedálov. Bicykel ponúka aj asistenciu chôdze, ktorá dokáže pomôcť pri tých najstrmších pasážach do rýchlosti až 6 km/h. Za celú dobu testu som ho nepoužil ani raz, nakoľko taký strmý kopec, kam by sme v režime turbo nevyšli, som nenašiel .



Celý systém sa ovláda veľmi decentným diaľkovým ovládaním, na ktorom môžete sledovať stav batérie, ktorá ubúda po veľmi malých dielikoch, a tak sa dá pekne rozložiť na celý výjazd. Kapacitu je možné taktiež veľmi ľahko sledovať aj na samotnej batérii pomocou 5 led pásikov, kde posledný je podsvietený načerveno a tu už by som sa začal báť. Na displeji môžete vidieť aktuálny režim pomoci, ktorý na rozdiel od konkurencie je iba vo forme paličiek, bez nejakého slovného opisu. Na výber máte 5 režimov pomoci - od 30% až po maximum 400%. Displej samozrejme zobrazuje aj ostatné údaje, ale vždy iba jeden, a tak musíte pomerne dosť prepínať, keď sa chcete dozvedieť viac počas jazdy. Na výber máte aktuálnu rýchlosť, silu, ktorú generuje jazdec a samotný motor, dojazd, prejdenú vzdialenosť a nakoniec priemernú a maximálnu rýchlosť.





Ja som najčastejšie používal aktuálnu rýchlosť a tiež hodnotu o sile, ktorú produkujem ja, udávanú vo wattoch. Silu motora môžete sledovať len ako grafickú hodnotu, a tak viete len určiť, či ide motor na plné pecky alebo si len tak pri vás odpočíva. Radšej by som privítal, keby mi motor ukázal presné watty, ktoré by som vedel porovnať s tými svojimi. Ideálne by to bolo, keby boli oba údaje zobrazené naraz. Prítomnosť bluetooth dáva nádej, že v budúcnosti sa bude dať pripojiť telefón a zbierať dáta o jazde, ale mne sa to bohužiaľ nepodarilo, nakoľko som nenašiel ani žiadnu aplikáciu.



Prvé kilometre


Po nasadnutí samozrejme zapínam motor tlačidlom na batérii a šliapem do pedálov ako o dušu a nič. Oblieva ma studený pot a v mysli sa modlím, aby to nebolo pokazené, lebo pri pohľade do cenníka mi nie je veľmi do smiechu. Aha, ja som si to len nezapol, a tak volím teda hneď najsilnejší režim a vyrážam. Záber je úctyhodný a z každého semaforu štartujem ako strela a pokiaľ sa vodiči spamätajú, čo sa stalo, už som dávno preč. Každá sranda však končí a konkrétne táto pri 25 km/h - v tejto chvíli vypne motor, a tak mi ostáva buď ísť iba svojimi silami obvyklou rýchlosťou alebo sa blížiť takou rýchlosťou, aby mi motor nevypol.

Až pokiaľ som neskúsil elektrobicykel na ceste, tak mi neprišiel ten limit taký tragický. Našťastie, po odpojení motora nemusím točiť ešte aj ten, nakoľko spojka tu je veľmi dobre vyriešená a hneď ako je to možné, sa motor úplne odpojí a nekladie žiadny odpor. Takto musím ťahať len zvýšenú hmotnosť a nie motor samotný. Každý, kto trochu pozná elektrobicykle, vie, že ten limit je tam čistá estetická záležitosť a dá sa to veľmi jednoducho vypnúť. Ja som samozrejme neodolal a vypol to - bicykel razom ťahal bez problémov aj rýchlosti nad 50 km/h. V tejto chvíli som bol veľmi rád za kotúčové brzdy, ktoré spoľahlivo a bez rečí vždy skrotili jazdu aj v týchto podmienkach. Tento úkon však neodporúčam nikomu, ja sám som to po odskúšaní zase vrátil do pôvodného stavu.



Výdrž batérie je veľmi dobrá a dokonca aj v “Hack” režime som prešiel viac ako 50 km na jedno nabitie pri plnej podpore. Samozrejme, výdrž veľmi záleží aj od terénu - v kopcoch som prešiel výrazne menej ako cestou do práce po rovine. Celkovo však nebude problém ani pri dlhších výletoch a rozumnom využívaní režimov, prežiť aj celý deň a dlhý výlet. Ak by ste však potrebovali predsa len natankovať šťavu, tak batéria sa plne nabije za 4 hodiny.



Mimo asfalt ako doma


Už prvé metre na tomto bicykli dávali na známosť, že si bude rozumieť aj s nespevneným povrchom. Vďaka už spomínaným širokým pneumatikám je jazda mimo asfalt radosť a v kombinácií s motorom doslova pôžitok. Takisto si ho viem predstaviť aj ako expedičný, nakoľko má prípravu na nosiče vpredu aj vzadu. Kolesá Fulcrum Racing sú dostatočne pevné a nevadí im ani zvýšená záťaž a nešetrné zaobchádzanie pri prejazde nerovnosťami. Taktiež na asfalte sa starali o bezstarostnú jazdu a aj napriek tomu, že pri plnej sile dokázal motor s rámom bicykla poriadne zamávať, kolesá sa nechceli poddať a držali sa statočne. Zvýšenú pozornosť som venoval hlavne pohonu, ktorý som čistil častejšie ako je u mňa zvykom, nakoľko dostával aj riadne zobrať. Na spevnených komunikáciách nášho hlavného mesta a blízkeho okolia je Bianchi ako doma a rozbité cesty, ktoré sú neraz horšie ako tie poľné, sú pre tento bicykel malina.



Plusy:

  • Handmade in Italy.
  • Hmotnosť motora a batérie.
  • Výkon motora.
  • Široké gumy.
  • Úplne odpojenie motora pri jeho nečinnosti.

Mínusy:

  • Pri každom spustení je režim asistencie vypnutý.
  • Absencia talianskeho radenia a bŕzd.




Komu by sa hodil?


Bianchi na mňa urobil veľký dojem a myslím, že keby nešlo o financie, tak by som si takýto zaobstaral na dochádzanie do práce. Ale pri cene cca 4 800 € by som to ťažko doma vysvetľoval, na čo mi je ďalší bicykel . Určite by som ho využil aj ako prostriedok na ťahanie cyklovozíka, kde by motor vedel výrazne pomôcť, hlavne ak vozíte aj batožinu. Toto som nemal možnosť odskúšať, nakoľko vzadu je pevná oska, ktorá potrebuje adaptér. Taktiež by som si ho vedel predstaviť ako bicykel pre niekoho, kto chce jazdiť v pohode po ceste, alebo aj po miernejšom teréne, ale kondícia mu to už nedovolí v plnej miere. Ani raz počas testu sa mi nestalo, že by niekto pozeral na mňa pohŕdavo. Ba práve naopak, veľa ľudí prejavilo o tento bicykel záujem a vedelo by si predstaviť taký mať doma.

Celú špecifikáciu a viac informácií môžete nájsť na stránke procycling.sk.

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Zďieľaj ho:
Buď naším fanúšikom:
Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

blavatraffic 03.08.2018 (11:25)

Zdravím priaznivcov mountain and road e-bikov...
ÁNO bicykel s e-pohonom je dnes trend a všetky štatistiky predajnosti potvrdzujú, že to tak bude aj naďalej. Myslím si, že globálne vzniklo samostatné odvetvie vo výrobe jednostopových vozidiel, ktorému však zákonodárci zatiaľ nevenovali dostatočnú pozornosť. Výsledkom čoho je veľmi strohá a obmedzená legislatíva, ktorá mám pocit, nevychádza z praxe ale bola vytvorená spoza kancelárskeho stola. Neviem prečo je to tak, keď je na svete už veľa skúseností s max. povolenou rýchlosťou pre podporu elektrického pohonu pri pedálovaní na bicykli....každá lsvetová legislatíva to má trochu inak ale 25km/h je totálny nezmysel!
https://electricbikereview.com/forum/threads/electric-bike-laws-in-the-united-states.22732/

 
Nazgul 03.08.2018 (12:36)

Boli snahy aj na Slovensku o zvýšenie legislatívneho limitu, resp. o zlegalizovanie speedpedelec bez ďalších povinných úkonov, avšak každá bola nasmerovaná na Europarlament, resp. Európsku komisiu, pod judikatúru ktorej to údajne spadá. A podľa správy z mája tohto roku sa môžeme tešiť aj na to, že EK bude tlačiť na povinné poistenie elektrobicyklov. Návrh a odporúčanie už je.

 
blavatraffic Nazgul 05.08.2018 (14:35)

To je akiste lobby poisťovní....čisté prachy za nič...no môže to vážne spomaliť tak sľubne sa rozvíjajúci segment....tu by sa mali postaviť výrobcovia do opozície a nie my zákazníci.

 
Nazgul blavatraffic 05.08.2018 (16:03)

A čo by taký výrobca akože mal (mohol) urobiť? Veď kto myslíš, že práve tlačí a aktívne sa snaží aj o zvýšenie rýchlostného limitu na pedelec? Zákazníci? To ťažko. Sú to práve výrobcovia. Ale s EK len tak ľahko nepohneš. K tomu povinnému poisteniu: Záleží na výške, a čo bude obsahovať (kryť)... V konečnom dôsledku to nakoniec možno bude najrýchlejšia cesta k uvoľneniu speedpedelec. Pretože práve poistka bola hlavnou podmienkou...

 
Pridaj komentár