Základné informácie

Keďže trh elektrobicyklov rastie rýchlejšie a rýchlejšie, pribúda aj množstvo typov. Takmer každý renomovaný výrobca má v ponuke horské, krosové alebo mestské bicykle s elektronickou podporou. Avšak pre začínajúceho elektrocyklistu tento obrovský trh často môže spôsobiť zmätok. V našej trojdielnej príručke vám predstavíme, čo je dobré vziať do úvahy pri nákupe nového elektrobicykla a dáme vám užitočné tipy, aby ste našli ten pravý elektrobicykel pre váš štýl jazdenia.

 

Čo je to elektrobicykel a je pravda, že ma bez námahy prepraví z miesta na miesto?


Elektrobicykel je bicykel určený na zábavu, šport, cestovanie, ale je aj výbornou pomôckou pre ľudí, ktorí z akýchkoľvek dôvodov nezvládajú jazdu na klasickom bicykli. 

Vznikol spojením bicykla, elektromotora a batérie. Rozhodne si ho ale nepredstavujte ako “babetu” na kolesách, na ktorú si sadnete a veziete sa bez šliapania a námahy. Pohon na elektrobicykli je len asistovaný. To znamená, že je aktívny len v prípade pedálovania. Na elektrobicykli ste nútení tak, ako pri klasickom bicykli, pedálovať. Vaša sila pri pedálovaní je však navýšená o silu získanú z elektromotora, čo pre vás vo výsledku znamená výraznejšie zrýchlenie alebo nižšiu záťaž. Intenzitu asistencie elektromotora si regulujete sami pomocou ovládania na riadítkach.

V prípade, že dosiahnete vyššiu rýchlosť, ako je výrobcom nastavená asistenčná rýchlosť (legislatívne 25 km/h), asistencia elektromotora sa deaktivuje. V takom prípade využívate pri pedálovaní len vlastnú silu, ak však spomalíte, napríklad z dôvodu zmeny profilu trate, asistencia sa opäť aktivuje na vami nastavenom stupni výpomoci. Počas jazdy si intenzitu asistencie môžete ľubovoľne meniť podľa potreby.



Pre koho je elektrobike určený?


Úplne pre všetkých. Svoje si medzi elektrobicyklami nájdu bikeri, ktorí milujú krkolomné zjazdy, ale chcú ušetriť za lanovku či vlek, ale tiež rekreační cyklisti, jazdiaci po poľných cestách a cyklochodníkoch pri svojich výletoch a keďže je na výber veľké množstvo typov elektorobicyklov, na svoje si príde každý typ jazdenia. Pomoc v podobe batérie a elektromotora môže výborne poslúžiť komukoľvek. Je to výborná voľba pre partnerky bikerov, ktoré chcú so svojimi polovičkami stráviť čas, ale zároveň ich nechcú spomaľovať pri tréningu. Elektrobicykle si zaručene obľúbia ľudia s nedostatkom času, ktorí chcú ostať aktívni. Pre ľudí po úraze, ale aj pre seniorov, môže byť rovnako užitočnou pomôckou.
 

Aké typy elektrobicyklov poznáme?


Pedelec (Pedal Electric Cycles) a S-pedelec (Fast Electric Cycles). Pri klasickom Pedelec-u je obmedzený maximálny výkon podpory do 250 wattov a poskytovať podporu môže do rýchlosti 25 km/h. Oproti tomu, S-Pedelec môže mať výkon až 500 wattov a podporu pedálovania poskytuje až do rýchlosti 45 km/h.
S-pedelec (45 km/h) vyžaduje navyše oproti Pedelec-u (25 km/h) povinnosť zákonného poistenia, registrácie na dopravnom inšpektoráte a jazdec potrebuje vodičský preukaz (kategória AM). Vo všeobecnosti sú pravidlá a zákony identické ako pre malé motocykle.

Najoblúbenejšia skupina je Pedelec (s podporou do 25 km/h) v preklade ako bicykel, ktorého pedále sú poháňané elektrickou energiou. Je to základný rozdiel oproti motocyklu alebo mopedu. Pedelec, pre ktorý je u nás používaný najčastejšie termín elektrobicykel, využíva elektrickú energiu výlučne vtedy, keď šliapete do jeho pedálov. Jazda na ňom preto nie je tak namáhavá a dokáže šetriť vlastnú energiu. Preto je vhodný napríklad na túry do kopcov či dlhšie trasy.

Výrazný vplyv na jazdné vlastnosti elektrobicykla má aj samotné umiestnenie pohonu. Preto elektrobicykle rozdeľujeme aj podľa umiestnenia pohonu a to takto:
  • Predný pohon - pohon elektrobicykla je umiestnený v prednom kolese. Tento typ umiestnenia je najmenej používaný aj pre jeho nie veľmi dobré jazdné vlastnosti.
  • Zadný pohon - pohon je umiestnený v zadnom kolese. Pri tomto umiestnení hmotnosť motora robí bicykel nevyváženým, ťažkopádnym, až nepoužiteľným v horskom teréne.
  • Stredový pohon - pohon je umiestnený v strede elektrobicykla a jeho súčasťou je aj stredové zloženie. Tento typ je najčastejšie používaný a ako jediný vhodný pre horské elektrobicykle.




Potrebujem vodičský preukaz na jazdu s elektrobicyklom?


Na jazdu s podporou maximálne do 25 km/h nie je potrebné žiadne oprávnenie. Povinnosť vlastniť vodičské oprávnenie je len pri elektrobicykloch s podporou do 45 km/h (S-Pedelec).

Koľko stojí dobrý elektrobicykel?


Základným segmentom pre MTB, je elektrobicykel s odpruženou prednou vidlicou (hardtail). Dobrý e-hardtail zvyčajne stojí minimálne 1 500 €. Pri tých celoodpružených, začínajú ceny tesne nad 3 000 €. Komplexný motor a vysoké nároky na komponenty ako sú náboje a brzdy, ho robia vo všeobecnosti drahší ako bicykel bez motora.



Aký je dojazd elektrobicykla?


Dojazd elektrobicykla závisí od kapacity batérie, ktorá sa meria vo watthodinách (Wh), ale pritom je tiež silne ovplyvnená rôznymi faktormi ako je hmotnosť jazdca, profil trasy, vonkajšia teplota a taktiež úroveň podpory. Dojazd sa môže pohybovať medzi 20 km (pri plnom zaťažení, s maximálnou podporou, trvalo do kopca) až nad 120 km s “eco” podporou. Preto odporúčame batérie s kapacitou najmenej 378 Wh. Nasledujúce tabuľky znázorňujú dojazd v kilometroch pri použitej 500 Wh batérie podľa špecifických kritérií ako je hmotnosť jazdca (vrátane hmotnosti bicykla), profil trate a zvolený režim výpomoci (systém Bosch).







Podľa grafov je poznateľné, že výrazným vplyvom je práve zvolený režim výpomoci, profil trate a hmotnosť jazdca. Jednoducho, príliš veľká podpora a strmé kopce výrazne znížia dojazd. Konkrétne znázornené režimy systému Bosch predstavujú silu výpomoci od 50% až po 300% (50% - Eco, 120% - Tour, 210% - Sport, 300% - Turbo) sily šliapania cyklistu. Režimy najrozšírenejších systémov sú prispôsobené veľmi podobne. Takže správnym zvolením stupňa výpomoci zvyšujete celkový dojazd elektrobicykla, napríklad nepoužívať 300 %-tný režim na rovinkách, ale naozaj len v strmých stúpaniach, kedy je táto podpora nevyhnutná.



Dojazd a úroveň batérie sú zobrazené na displejoch všetkých aktuálnych modelov elektrobicyklov.

Ako môžem nabiť svoju batériu?


Batéria elektrobicykla je pri nabíjaní zapojená pomocou nabíjačky do klasickej elektrickej zásuvky 230 V. Cena nabitia 500 Wh batérie sa pohybuje na úrovni približne 10 eurocentov a odporúča sa ich nabíjanie pri izbovej teplote t.j. 15 - 25 °C.

Niektoré modely používajú aj batérie integrované do vnútra rámu (tieto nie je možné jednoducho z elektrobicykla demontovať), takže pri nabíjaní je potrebné k elektrickej sieti pripojiť batériu spolu s elektrobicyklom (zvážte preto, kde svoj elektrobicykel budete nabíjať, aby ste ho nemuseli celý nosiť po poschodiach k elektrickej zásuvke). Väčšina modelov však používa demontovateľné batérie, prevažne sú uzamknuté priamo na ráme. Ich výhodou je možnosť samostatného nabíjania. Doba nabíjania závisí od modelu a je medzi 2 - 6 hodinami (batérie s väčšou kapacitou potrebujú dlhší nabíjací čas). Pri použití cestovnej nabíjačky je obvykle čas nabíjania dlhší z dôvodu jej nižšej výkonnosti spôsobenej menšou veľkosťou.

Ako batériu skladovať?


Vyvarujte sa skladovaniu batérie pri nižších teplotách ako 15 °C a tiež skladovaniu vybitej batérie. Ak predpokladáte dlhodobé uskladnenie (viac ako 4 týždne), je najlepšie batérie nechať nabiť na 60% jej kapacity. Dlhodobo neskladujte ani plne nabitú batériu. Vybitá batéria by sa mohla trvalo znehodnotiť a plne nabitej by sa mohla skrátiť životnosť a znížiť jej kapacita.

Mať dve batérie?


Ak si chcete zdvojnásobiť rozsah dojazdu, treba mať k dispozícii druhú plne nabitú batériu. Výhodou druhej batérie je zvýšenie celkového dojazdu. Jednoducho povedané, ak 100 kg vážiaci cyklista (spolu s bicyklom) s 500 Wh batériou, prejde 50 km v strednom 120 %-nom režime a nastúpa pri tom celkovo 500 výškových metrov, tak druhá batéria mu poskytne možnosť zdolať dvojnásobok, čiže 100 km a 1 000 výškových metrov pri zachovaní rovnakého 120 %-ného stupňa výpomoci. Výrobcovia cyklodoplnkov myslia aj na možnosť nosenia druhej batérie a prinášajú rôzne batohy, ktoré špeciálnymi prepážkami a veľkosťou umožňujú práve prepravu druhej batérie. Taktiež je novým trendom umiestnenie základnej batérie priamo do rámu, čím vzniká priestor na uchytenie tej druhej na rám bicykla.

Má batéria pamäťový efekt?


Do elektrobicyklov sa presadzujú hlavne batérie typu Li-Ion, ktoré nemajú pamäťový efekt. To znamená, že ju môžete nabíjať aj po krátkej jazde a má to rovnaký vplyv na životnosť batérie, ako keby ju nabíjate úplne vybitú. Takže, jeden nabíjací cyklus je nabitie úplne vybitej batérie do plného nabitia, ale aj, ak z polovice vybitú batériu nabijete do plného stavu dvakrát. Pre úplnosť však treba uviesť, že batériám Shimano a Bosch výrobca garantuje životnosť až 1 000 nabíjacích cyklov.



Väčšinou je batéria prichytená na mieste pomocou zámku na ráme a je možné ju ľahko demontovať.

Údržba a servis


Údržba elektrobicykla sa v podstate zhoduje s údržbou klasického bicykla, naviac je len údržba elektrických zariadení s kontaktmi, teda motora, batérie a ovládacích prvkov spolu s riadiacou jednotkou. Snahou konštruktérov je robiť tieto zariadenia čo možno najviac bezúdržbové, avšak pravidelná kontrola ich stavu a správne zaobchádzanie významne vplýva na ich dlhodobú a spoľahlivú službu.

Z tohto dôvodu doporučujeme aspoň raz do roka nechať bicykel prezrieť v špecializovanom servise, kde pomocou špecializovaného diagnostického programu skontrolujú motor, ovládací modul a stav batérie. Taktiež je pravdepodobné, že vykonajú aktualizáciu softvérovej časti systému. Je to bežné podobne ako pri vašom telefóne, ktorý si občas vyžiada aktualizáciu. Taktiež napríklad pri systéme Shimano je možné doladiť stupne výpomoci podľa vašich požiadaviek.



K údržbe patrí aj umývanie elektrobicykla. Je identické ako umývanie klasického bicykla, takže je možné ho umývať vodou a rovnako je zakázané používať vysokotlakové čističe. Vysoký tlak “wapky” môže vtlačiť vodu do ložísk, tesnení či pružení. Obdobne je na tom aj tesnenie motoru, ktoré môže byť silným tlakom “wapky” prekonané.

Takže, ako môžete vidieť, elektrobicykel je vhodný naozaj takmer pre každého cyklistu. V ďalšej časti príručky sa pozrieme na typy elektrobicyklov, pretože je dôležité nepodceniť výber a zvoliť si ten vhodný podľa vašich preferencií jazdy.